lørdag den 13. april 2013

Weekend med masser af oplevelser...

Sidste weekend have vi lejet en bil os fem der laver mad sammen på gangen. Lørdag tog vi til Suðuroy og søndag tog vi til Kalsoy og Gjógv.

På Suðuroy fik vi det færøske vejr at mærke. Vi fik alt fra strålende solskind til havel, sne og regn. Vi startede med at køre ned til en grotte. Jeg nåede ikke helt ind i den da man skulle klatre for meget til at jeg ville med mine knæ desværre. Ellers tog vi rundt til næsten alle små bygder på øen.
 
 
 
Grotte ved Froðba.
 
 
M/S Smyril som vi lige var ankommet med på vej til Torshavn igen.
 
 
Krystal i en klippe ved Vágur.
 
 
Disse to "små sten" var en del af den klippe der bag ved dem for 3 måneder siden, var der en lokal mand der fortalte os. De blev revet løs en dag der var vestenvind. Det siger lidt om hvor kraftig naturen kan være her oppe. Billedet er taget ved Vágur.
 
 
Ja, jeg tror at Line savner at klatre. Ved Vágur.
 

 
Tja det har er så en hel by som hedder Akraberg.
  
 
Det eneste liv vi så i Akraberg var får. Denne stod og så på os stort set samme sted i den tid vi var der.
 
 
Os alle der var af sted hele weekenden. De er en af grunde til at jeg holder meget af at være her oppe. Fire fantastiske mennesker. Udsigt til Rútafelli.
 
 
Bådhuse ved Fámjin.
 
Søndag startede vi i godt vejr i Torshavn, men lige uden for byen var der så sne og det blev ved med at sne hele vejen til Klaksvík. Vi overvejede meget om vi skulle sejle over til Kalsoy, men spurgte dem der sejlede der over om det var forsvarligt. De mente at vi absolut skulle tage der over. Jeg var rigtig glad for det da vi kom der over. Vi have pænt vejr selv om det blæste en del, men der var også kønt. Da vi kom tilbage til Klaksvík kørte vi til Gjógv, som vi måtte droppe sidst vi have bil pga. sne så denne gang tog vi en anden vej der op. Der er en natur havn med det kønneste turkise vand og kan sidde på Kronprinsesse Marys bænk og se over på Kalsoy vi lige var kommet fra.
 

Tja vi var så ikke så mange med færgen over til Kalsoy eller retter sagt vi var de eneste. 

 
Også på Kalsoy var der de kæmpe store tunneler eller....  


Ved Trøllanes var der dette lille kønne skur til at tørre får i og hvis man ser godt efter så hænger der et får inden i det. Det hedder skærpekød og jeg smagte det første uge jeg var her og jeg behøver ikke smage det igen. Som min kære farmor ville have sagt så smagte det er rigtig gammel uld og var rigtig stærk i smagen. Det lugter også ganske forfærdeligt. Det kan købes i supermarkederne og man går meget hurtigt forbi som dansker.  



 Pia og jeg kørte os en tur i mens at de andre tre tog en hurtig vandretur da vi ikke havde de meste ben. Der var godt langt ned til havet af trapper, men halvvejs lå der et lille bådehus med nede færøske båd. 


Der er helt utroligt mange stære her oppe og synes det så så sødt ud at de sad der på red og række hen over en lille bæk.
 
 
På vej til Gjógv var der et sødt, men også ret stædigt får der synes det skulle drikke af en vandput lige der og så kunne vi da bare vente. Vi skulle næste hen og bære det væk fra vejen for at komme forbi.
 

Naturhavnen i Gjógv.


Udsigt fra Gjógv over på Kalsoy.


Kronprinsesse Mary's bænk og vores lille nye ven der meget gerne ville lege. Den fulde os alle steder vi gik.


Tre trætte, men glade piger som sidder og nyder udsigten til Kalsoy og håber at der ville komme en hval eller to forbi. 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar